Ytterligare ett svar från Boverket

Diarienummer 1271-5046/2007
Som du förstått är SITAC ingen myndighet, utan ett ackrediterat certifieringsorgan. Detta kan vilket företag som helst ansöka om att få bli, det finns i dagsläget fyra stycken som ackrediterar energiexperter, de övriga är DNV, SWEDCERT och INCERT.

I Tablån ligger då också att Bengt Nymans utredningar har varit delar av underlaget för Regeringen när de skrev Regeringens proposition 2005/06:145 ”Nationellt program för energieffektivisering och energismart byggande”. Denna proposition behandlades av lagrådet som gav sin syn på det hela och den behandlades i Bostadsutskottet, som lämnade ett betänkande 2005/06:BoU9. Detta är den parlamentariska gången i processen om lagförslag. Därefter beslutade riksdagen den 15 juni 2006 att en lag, Lagen (2006:985) om energideklaration av byggnader, i enlighet propositionen, med hänsyn tagen till Bostadsutskottets betänkande. Denna lag beslutades träda ikraft den 1 oktober 2006. I lagen fanns det tio-tolv punkter där Riksdagen bad Regeringen eller den myndighet Regeringen bestämde komplettera/förtydliga lagtexten. Regeringen beslutade i sin förordning, förordningen (2006:1592) om energideklaration av byggnader, att vissa undantag kunde göras och att bland annat Boverket skulle skriva om vilken typ av ackreditering A, B eller C som skulle vara gångbar för kontrollorganen samt att Boverket skulle skriva vilka krav man skulle ställa på den i enlighet med förordningen certifierade energiexperten, som måste finna i varje kontrollorgan. I processen att ta fram föreskrifter dels för energideklarationen och dels för kraven på energiexperterna har Boverket arbetat väldigt öppet med referensgrupper i form utav olika typer av fastighetsägare, presumtiva energiexperter, presumtiva certifieringsorgan, högskolor och andra myndigheter samt haft våra regler ute på öppen remiss två gånger.

Boverket har fått förfrågan av de Europeiska energimyndigheternas samarbetsorganisation om att bli föremål för att bli redovisad som ”best practice” för vårt genomförande av ”Energy performance of Buildings directive” tillsamman med energimyndigheten.

Boverket har varit inblandade i energideklarationsarbetet sedan långt innan EG skrev sitt direktiv, med bland annat den referensgrupp som du beskriver ovan. Dock har inte Boverket fått uppdraget av Regeringen förrän när de beslutade om förordningen (2006:1592) om energideklaration av byggnader den 21 december 2006.

Som du kanske vet så började Lise Langseth på Boverket den 1 december 2006 och har därför inte under inledningen varit så delaktig i arbetet som hon skulle kunna ha varit om hon varit här längre tid. Boverket hade en inarbetad organisation (jurister, arkitekter, ekonomer, ingenjörer och antikvarie samt administrativ personal) för framtagandet av energideklarationen när Lise började. Vi har varit igång på allvar sedan december 2005 med förberedelser för det uppdrag, som vi officiellt fick den 9 januari 2007, att ta fram föreskrifter och allmänna råd och att då blanda in Lise djupare än hon varit hade verkat väldigt onödigt med tanke på att hon hade andra delar av verksamheten att läsa in sig på därutöver. Dessutom har Boverket som andra myndigheter krav att arbeta effektivt utan att slösa med skattebetalarnas pengar och därför blir det enklare och billigare om vi handläggare som arbetat med föreskrifterna svarar på frågorna från allmänheten.

Bertil Jönsson har inte arbetat en minut med reglerna för energideklaration utan arbetar med legionella-, vatten-, och avloppsfrågor samt är projektledare för ett annat stort projekt om Byggnadernas Energi, Tekniska Status och Inomhusmiljö, (BETSI) så det förstår jag att han inte kunnat/velat svara på frågor om energideklarationen.

Boverket har helt öppet haft ett projekt om energideklarationer där jag har varit projektledare. Vi har talats vid ett antal gånger och jag har svarat på dina frågor. Att du sedan inte varit nöjd med mina svar det kan jag inte hjälpa. Du idiotförklarade ju mig bland annat för att det inte finns ett sådant hus som vi beskriver i Eskilstuna. Jag kan med SCBs hjälp berätta för dig exakt var och hur Medelsvensson bor. Men tittar vi efter på den adressen så bor inte Medelsvensson där.

Ja du kan ju titta i hur remissförslaget såg ut och hur de färdiga reglerna ser ut idag. Då hade du sett att det är några som haft bra synpunkter och också fått gehör för dessa efter att ha svarat på remissen.

Det är precis som jag beskriver ovan i ett demokratiskt samhälle. Riksdagen stiftar lagar, Regeringen via departementen skriver, om de får i uppdrag från Riksdagen att göra så, förordningar. I dessa finns det ibland uppdrag från Regeringen till myndigheter, vårt fall Boverket. Vi får utifrån dessa bemyndigande skriva föreskrifter och allmänna råd som komplement till lag och förordning. Det vi får skriva finns alltså inskrivet i en förordning. Att om vi i vissa fall skulle ha viljan skriva om andra saker spelar ingen roll för det har vi inte bemyndigande att göra. I övrigt utgår Boverkets uppdrag från tre olika ”dokument”, dels Boverkets instruktion, dels det årligen från departementet kommande regleringsbrevet, och dels via särskilda uppdrag från departementet. Visst får det tillföras kunskaper och det gör vi bland annat via de referensgrupper vi tillsätter vid varje större uppdrag, alternativt via de konsulter som utför uppdrag åt oss, men även via personliga kontakter som vi Boverkspersonal har från tidigare yrkesverksamhet och andra yrkesmässiga kontakter.

Du gjorde en kommentar i ditt förra brev till Boverket där du inte var nöjd med utbildningsformen för de personer som skall bli certifierade. Därav konstaterandet att det inte är formen för undervisningen som är det viktiga utan vilka kunskaper de kontrollerade har.

Kunskaperna skall kontrolleras i enlighet med de regler som gäller för ackrediterade certifieringsorgan och deras verksamhet. I dessa regler så hänvisas i detta fall till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om certifiering av energiexpert (BFS 2007:5).
De kunskaper som är relevanta är de som behövs för att kunna upprätta det protokoll som krävs för att kunna energideklarera respektive byggnad och kunna ge de kostnadseffektiva rekommendationer om åtgärder som krävs i denna.  

Informationsbladen är inte tänkta att utgöra något färdigt koncept att energieffektivisering utifrån utan fungera mer som varningsklockor hos de mindre erfarna byggnadsägarna att de måste vara på sin vakt och när de väl tänker utföra åtgärderna, kan konsultera en konsult/entreprenör som har vissa saker att tänka på vid utförandet.

”Och så till sist Boverkets undanflykt om att de inte skall ta fram de relevanta åtgärderna. Det åligger den oberoende experten.” Helt i enlighet med lagen. Vi har alltså inget bemyndigande att skriva om åtgärderna. ”Har inte Boverket lärt sig någonting om vad de kan, experterna alltså?” Se ovan om referensgrupper. Vi har i föreskrifter (BFS 2007:5) talat om vad experterna som skall certifieras skall kunna för att få bli certifierade energiexperter.

Med tanke på att det är över sexhundratusen byggnader som skall energideklareras innan den 1 januari 2009 så får vi väl ändå med tanke på byggnadernas olika förutsättningar hoppas att det finns fler råd än antalet experter.

Jag vill inte kommentera dina skrivningar om Arne, men har arbetat med honom i några projekt och vet att han har gedigen kunskap inom området.

Vi ser på Boverket fram emot att få ta emot dina goda relevanta åsikter inom de sakområden som intresserar dig i samband med våra remisser. Detta kanske kan leda till att vi tar med dig i framtida referensgrupper, fast då med de spelregler som vi på Boverket har att rätta oss efter.

Karlskrona den 21 december 2007
Hans-OK Hjorth

Kommentera och/eller betygsätt:


Skriv in de tecken du ser ovan i fältet nedan:


Kommentar: (Alla fält är valfria att fylla i.)

(5 är bästa betyg)
Ditt namn:

E-mail: (Visas ej på hemsidan.)

Tillbaka