Ännu en gång ett öppet brev till Olle Ehrlén vd på NCC!

Bäste Olle,

Jag noterar att Du fortfarande är mig svaret skyldig. Du tycks föredra att fegt gömma Dig bakom advokat Anders Reldén när det gäller rättsprocessen. Du kan däremot aldrig gömma Dig för dem som utsätts för fara genom den verksamhet som Du är ansvarig för.

Till dem som bor på Gåshaga Brygga och som dagligen är utsatta för alla de ämnen som finns kvar i marken och som det nu också framkommit de av er kvarlämnade cisternerna och tankarna, samt ledningsstråken till och från dem, tillkommer nu också en familj i Knivsta. Jag bifogar pressmeddelandet som visar att i det fallet hade Miljömyndigheten i varje fall ryggrad att polisanmäla era brottsliga metoder.

För du kan väl ändå inte förneka sambandet mellan denna bensincistern, bensinresterna i marken och bensinångorna i bostäderna som ligger precis intill den, eller?!? Det är mycket oseriöst av dig att hela tiden bara komma med kommentaren att ”vi är av olika uppfattningar”. Du sprider därigenom ett löjets skimmer över dig själv och NCC. Ni har ju aldrig kunnat visa att ni har sanerat någonting överhuvudtaget!

Borttagningen av en av cisternerna på GB 

Även den inkompetens och ignorans som er ledning visade vid borttagningen av en av cisternerna på GB och den risk det utsatte hela Stockholms befolkning för, är graverande för NCC och har polisanmälts!

Och nu har ni även visat att det inte bara är inkompetens och lögner era medarbetare står för, utan även hot mot tjänsteman och brott mot yttrandefriheten. De metoder som era medarbetare använder och Du ansvarar för kan inte liknas vid något annat än maffiametoder.
Danne Stattin var projektansvarig vid borttagande av cisternen. För att få gräva bort den krävdes kontinuerliga exposimätningar, med rätt kalibrerade instrument. För att få transportera bort cisternen krävdes ett gasfrihetsintyg.

För de reportrar som var på plats, blev det helt klart att mätningarna inte gjordes eller gjordes felaktigt, då stanken av bensin var påtaglig på området. När cisternen sedan skulle transporteras bort, så skulle den säkras. Surrningen ska tåla lastens hela vikt i alla riktningar utom framåt. Där ska den tåla dubbla vikten av cisternen.

Cisternen hade inga säkringar bakåt och kunde ha lossat vid en inbromsning eller olycka.
Ytterligare så skulle den ha ett giftfrihetsintyg inom hetarbetstillståndet. Eftersom man med blotta ögat kunde konstatera att säkringen var bristfällig, så kontaktade en reporter som var på plats, en brandskyddsingenjör på MSB i Karlstad (f.d. Räddningsverket). Han intervjuade Danne Stattin med hjälp av reporterns mobil (finns bandat). Intervjun bekräftar att Danne Stattin och Ulf Wallin – NCCs ansvariga på plats – inte visste något om giftfrihetsintyget när lastbilen åkte i väg, men att de släppte iväg den ändå in i Stockholms täta trafik. Den hade kunnat explodera i en tunnel med förödande konsekvenser.

Men inte nog med det – Danne Stattin har mage att ringa upp brandingenjören och fråga om han gjorde intervjun och när han fick det bekräftat, smälla luren i örat på honom. Några dagar senare hotade Danne Stattin/NCC myndighetens chefsjurist med en JO-anmälan, för att en myndighetsperson talat med en journalist.

Journalistklubben har bekräftat det allvarliga i detta och alla lagar det bryter mot. Och jag kan bara undra – är Du medveten om vad som pågår?!?

Och det svaret är Du nu mig skyldig förutom alla andra!

Älgö den 23 maj 2009

Hans Lönn

PS. Jag lägger samtidigt ut det här brevet på min hemsida så att så många som möjligt får ta del av NCCs kriminella agerande.

Pressmeddelande om att dumpad jord innehöll tungmetaller



Knivsta kommun har polisanmält företaget NCC Roads för att man har lagt förorenade tippmassor på en villatomt. Jorden innehåller tungmetaller och kommer från bygget av Resecentrum i Uppsala.

Det hela började med att NCC Roads ansökte om att få lägga stora mängder tippmassor på en villatomt i Östunatrakten.

- Vi var lite tveksamma till att så stora mängder tippmassor skulle deponeras där eftersom det skulle bli många lastbilar på vägen. Men eftersom villaägaren ville utvidga sin tomt så godkände vi ansökan, säger Peter Sydstrand, miljöskyddsinspektör i Knivsta kommun.

Ansökan från NCC Roads handlade om att opåverkade tippmassor, det vill säga jord som inte är förorenat av något, skulle flyttas från en byggarbetsplats i Nåntuna till villatomten i Knivsta kommun.

Hela 12000 kubikmeter eller 1500 lastbilslaster jord skulle lämnas av på tomten.
Allt var frid och fröjd, trodde nog både villaägaren och kommunen, men så fick kommunen in ett tips om att tippmassorna var förorenade och att de inte alls kördes från Nåntuna.

- Vi tog för säkerhets skull ett jordprov som skickades på analys. Det visade sig att massorna innehöll både tungmetaller och PAH. På så förorenad jord är det exempelvis förbjudet att bygga bostadshus, säger Peter Sydstrand.

Jorden kördes från bygget av Resecentrum i Uppsala där det är väl känt att föroreningar förekommer i marken från tidigare verksamheter på platsen. Med PAH menas oljekomponenter varav en del är cancerframkallande.

- Eftersom företaget körde massorna från en annan plats än Nåntuna som tillståndet gällde så är de nu anmälda för att dels ha brutit mot beslutet, dels ha begått ett miljöbrott, säger Peter Sydstrand.

Kommunen har försökt att nå personen som bor i villan, men har inte lyckats. Därför har man nu skickat ett brev för att informera villaägaren om föroreningarna i tippmassorna.
Om NCC Roads blir fällt för att ha brutit mot miljölagstiftningen kommer företaget att få sanera tomten från den förorenade jorden.

Per-Olov Andersson, ansvarig på NCC Roads, tycker inte att det är deras företag som ska hållas ansvarigt för transporterna av tippmassorna, trots att det var de som gjorde ansökan hos Knivsta kommun.

- Vi anser att beställaren Banverket är de som är ansvariga för de styr vart massorna ska gå någonstans, säger Per-Olov Andersson.

På Banverket tillbakavisar man påståendet och har sedan polisanmälan blev känd krävt in tillståndsbeviset för tippningen av NCC Roads.

- Vi fick aldrig se något tillstånd, men däremot har NCC skriftligt meddelat oss att de tar ansvar för tippmassorna i Knivsta, säger Göran Löfstrand, Banverkets projektledare för Resecentrum.

Kommentera och/eller betygsätt:


Skriv in de tecken du ser ovan i fältet nedan:


Kommentar: (Alla fält är valfria att fylla i.)

(5 är bästa betyg)
Ditt namn:

E-mail: (Visas ej på hemsidan.)

Tillbaka