Fossilfri tillväxt, kan vi få fram det?

Den 18 februari arrangerade Energiföretagen ett ”seminarium” om hur vi skall få till en fossilfri tillväxt. Tyvärr så tillfördes inte några relevanta kunskaper. Och det var helt förbjudet att ställa frågor eller komma med inlägg från publikens sida! Jag har även haft direktkontakt med företagets vd, Åsa Pettersson för att få till en ömsesidig dialog! Men den uteblev helt och hållet!

Här följer nu några reflektioner från min sida.



Jag finner det anmärkningsvärt att notera att ansvariga beslutsfattande myndigheter i Sverige inte tagit till sig min föreslagna energieffektivisering till regeringen i Chile. Min son Fredrik har till Chile gjort ett dataprogram, SENIB, Spara energi nu i byggnader, hur det skall gå till att göra energieffektiviseringen korrekt! Universitetet i Santiago de Chile har utvärderat mitt föreslagna system. Min handbok ”Spara Energi” som Svensk Byggtjänst gav ut 1984 har översatts till spanska och  två stycken har doktorerat på olika avsnitt i boken för att påvisa att jag har helt rätt. Ett dataprogram som helt baseras på mina kunskaper inom distribution av värme i flerfamiljshus. En kunskap som först presenterades redan vid Fastighetsmässan på Elmia 1978!

Tyvärr, så uppfattade jag budskapet på seminariet, att ni var för utbyggnaden av vindkraften i Sverige, samtidigt gav seminariet ett svagt stöd till  tanken på att kunna bygga ut kärnkraften i framtiden!

Vindkraft.



Det tycks vara svårt att få dagens beslutsfattare att ta till sig det faktum att elproduktion i Sverige måste vara förnybar och inte beroende av om det blåser eller är vindstilla! Notera att det är växellådorna som är den främsta svaga delen inom en vindkraftspark. I det fall att det blåser för mycket för att kylningen/smörjningen/ av växellådorna skall fungera så tvingas vindkraften att stå still för att inte ett mekaniskt haveri skall inträffa. Ett varv på propellerbladet motsvarar 10,000 varv i växellådan överfört till generatorn för produktion av elström. Jämförelse med en bensinmotor i en bil med ett varvtal om 10,000 RPM kräver obönhörligt en kraftfull kylning

Solenergi.



På motsvarande sätt förlorar mottagen solenergi effekt då solpanelens ytor beläggs av kontaminerad luft vanligtvis bestående av svavel, järn och andra mineraler, som vanligtvis belägger ytan av solpanelen i samband med regn. En kemisk beläggning som äger sitt ursprung från förbränning  av såväl fossila bränslen som vid biologisk förbränning!

Slutsatsen blir att endast vattenkraft respektive kärnkraft representerar för oss en i jämförelse verkligt ren energitillgång!

Pumpkraftverk.



Alla torde veta att tekniken bakom pumpkraftverk är ett fungerande alternativ?Det är verkligen synd att kunskapen i Sverige avseende energireglering är bristfällig. Samtidigt får man lätt en uppfattning om att såväl politiker som beslutsfattande tjänstemän, inom området för energireglering, väljer att sätta sin personliga karriär före samhällets bästa, särskilt ifråga om energireglering.

Vattenfall.



Det framgår särskilt väl efter "avvecklandet" av statliga företag, som exempelvis Vattenfall, även om staten fortfarande tycks vara den största ägaren, framgår det särskilt tydligt hur bolaget numera sköts. Exempelvis, så stängs flera kärnkraftverk ned för service och underhåll just under den kalla årstiden, vilket triggar upp elpriset då efterfrågan år stor, samt bonusar till företagsledningen sannolikt inte är en tillfällighet att just service och underhåll planeras till de månader under året som efterfrågan på el-ström är som störst.Det är bara att konstatera att våra svenska politiker i brist på kompetens har förstört kanske världens bästa fossilfria elproduktion, när man lade ner 6 av våra 12 reaktorer!Är det inte lite märkligt att dagens svenska politiker i demokratisk anda ägnar tid åt att rösta om parksofforna skall vara gröna eller röda!Samtidigt som dagens okunniga politiker i demokratins anda röstar fram saker som dessa politiker inte har någon aning om, utan förlitar sig helt på näringslivets lobbyism gällande Vindkraft respektive "Parker med Solpaneler", det finner jag vidrigt!Att ta odlingsbar mark till att skapa parker med solpaneler, är ett ypperligt tydligt exempel på dagens dårskap. Jordens befolkning växer till antalet, problemet framstår tydligt att behovet av mat till att föda den växande befolkningen kräver mer odlingsbar och giftfri mark att tillgå. Är det så svårt att fatta för svenska politiker och beslutsfattare?

Uteslutning på grund av osaklig kritik.



På tal om vår demokrati så vet många att jag redan för ca 13 år sedan blev utesluten ur EMTF. Detta för att jag kom med osaklig kritik! Jag var närvarande på årsmötet och fick bara tala i 2 minuter! Då utnyttjade jag min tid till att säga att man inte behöver vara advokat för att känna till att den som framför kritik också måste påpeka vad den osakliga kritiken består utav!Inte ett ord sades om det, utan årsstämman gick omedelbart till omröstningen om hur årsstämman skall förhålla sig till min framförda kritik, varefter 200 ledamöter unisont skrek högt och tydligt att jag skulle uteslutas!

Notera ifall man satsar 1 kWh på vindkraft så får man ut ca 4 kWh. Ifall svenska politiker satsar på kärnkraft så blir utbytet för 1 kWh minst 75 - 100 kWh.

Ytterligare en gång Vattenfall.



Vattenfall var i min ungdom en verklig förebild för mig! Men så var jag också lärare på KTH i "Sjöreglering och Kraftverk" 1962!Nu har upparbetad kunskap totalt gått förlorad. Politiker och beslutsfattande myndigheter är mottagare av den lobbyism som bedrivs av företag för att i ett kort perspektiv stärka ekonomiska förutsättningar, samt erbjudande om personliga karriärer inom näringslivet efter en politisk karriär. En av anledningarna till att beslut ifråga om energireglering i Sverige går hand-i-hand med bolagens intresse att få bygga vindkraftverk och solparker. För något år sedan fick jag förmånen till företräde inför chefen på R&D-avdelningen inom Vattenfall. Uppsala fjärrvärmeverk ägdes då av Vattenfall. Jag ville lära ut hur man gör fjärrvärmenäten i Sverige så att det blir oändligt mycket bättre genom att reglera husen på sekundärsidan med lågflödes principen. Hur som helst, jag blev bryskt  avvisad med hänvisning till att Vattenfall riskerade att förlora en massa pengar, i det fall att Vattenfall inte fick sälja lika mycket Fjärrvärme !

Det är inte bara i Sverige som upparbetad kunskap kommer i konflikt med etablerad teknik.



Jag nöjer mig med att ”driva” med Kalifornien i USA. Ett svenskt FoU-företag,www.trulstech.com har specialiserat sin kunskap inom ett brett vetenskapligt spektrum.Dess produktutvecklare - Mats Nilsson - har en gedigen bakgrund på den internationella affärsmarknaden via ett betydande antal framgångsrika produktutvecklingar under åren 1985-2026.

Affärsstrategin är att varje produktutveckling dedikeras ett eget bolag.



Biomimetic Technology Ltd,www.biomimetic-sweden.com, är ett sådant bolag, dedikerat till att vara ett “centrum” för absolut giftfria kemiska sammansättningar, till gagn för människa och miljö. De absolut giftfria kemiska sammansättningarna representerar ett brett spektrum av olika produktapplikationer. Bl.a. har det utvecklats giftfria, kostnadseffektiva och funktionella brandsläckningsmedel som möter den internationella affärsmarknadens krav på standarder.De framtagna brandsläckningsprodukterna avser såväl aktiv som förebyggande brandbekämpning, till gagn för liv, hälsa samt egendom.Det absolut giftfria brandsläckningsprodukterna kan exempelvis beläggas /sprutas/ över lågvegetation, samtidigt som brandsläckningsprodukterna även kan sprutas  över ett skogsområde för att bilda motsvarande effekt som en brandgata ger.Tyvärr, efter att dessa absolut giftfria kemiska brandsläckningsprodukterna erbjöds delstaten Kalifornien, vilka då villkorade att Biomimetic Technology Ltd skulle visa att det fungerade storskaligt i verkligheten. Delstaten Kalifornien var inte intresserade av att satsa en enda dollar för ”den demonstrationen”!  - Beräknad kostnad på 3 miljoner SEK var för stor för Biomimetic Technology Ltd att bära, så ”affären” lades ner ! Att det sedan brunnit upp lyxhus och vanliga hus för miljarder dollar är ju inget att bry sig om för de rika Kalifornienborna, eller?

PFAS.



Nu visar den internationella forskningen avseende PFAS, att då PFAS sönderfaller vid upphettning frigörs de starkt förbjudna ämnet Freoner. Det blir svårt för dagens politiker och myndighetsutövare att fortsätta använda PFAS vid brandbekämpning.Trots det, tycks inte någon svensk myndighet vara intresserad av absolut giftfria kemiska produkter utvecklade av svenskt företag utanför Universitet och Teknisk Högskola.Samtliga svenska institutioner för finansiellt bistånd går uteslutande till svenska universitet och tekniska högskolor, enligt SUF (Sveriges Uppfinnarförening).Men framtiden kommer sannolikt att förändras i det avseende att AI ersätter många efter gymnasiella yrken. Det visar resultatet gällande antalet tjänstemän som senast avskedats inom storföretagen, speciellt då mycket ingenjörskunnande kan ersättas av AI (Artificiell Intelligens)

Detsamma gäller advokater /jurister/ inom näringslivet, som lätt kan ersättas med AI, vilket redan de kända storföretagen börjat ersätta med AI, vilket internationellt också kan noteras, allt ifråga om företagens kostnadsbesparingar med hjälp av AI.

Men kompetensen inom energireglering, samt ovan nämnda absolut giftfria kemiska sammansättningar, kräver att AI har en adekvat dokumentation att tillgå. Detta för att bli ett funktionellt alternativ. Fortfarande är kunskap makt, samt att gå från en idé till en väl fungerande innovation, inom alla verksamhetsområden, är än så länge inte AI i stånd att klara av!

Och till sist kan jag glädja mig åt att det som SENIB lär ut kommer aldrig AI-tekniken att få fram!

PS den 7 april



Energiföretagen firade 10 år för en tid sedan. Man konstaterade då att fjärrvärmen kommer att fortsätta ha en avgörande roll i det svenska energisystemet. Men inte med ett enda ord kunde man tala om hur man kan förbättra fjärrvärmesystemen väsentligt genom att framförallt gå över till lågflödessystem på sekundärsidan!

PPS den 14 april



Imorgon går Fjärrvärmedagarna av stapeln. Tyvärr så kan jag inte hitta ett enda kreativt förslag på hur vi skulle radikalt kunna förbättra fjärrvärmesystemen! Det framgår klart och tydligt av denna artikel. Så det är så klart helt bortkastade pengar att deltaga för 14.218 SEK(?).

Saltsjöbaden den 20 mars 2026


Hans Lönn

Kommentera och/eller betygsätt:


Skriv in de tecken du ser ovan i fältet nedan:


Kommentar: (Alla fält är valfria att fylla i.)

(5 är bästa betyg)
Ditt namn:

E-mail: (Visas ej på hemsidan.)

Tillbaka