Förra veckan gick Nordbygg på Stockholmsmässan av stapeln som vanligt!

Byggbranschens alla delar fick som vanligt visa sina prylar gamla som nya. Och självklart även VVS-branschen! Det gör att jag inte kan avhålla mig från en liten reflektion! Vad är det för inställning från ”min” bransch sida att aldrig lära ut någonting vettigt? Är det ”bara” en sjuk egenskap som styr? Inte andra människor än de etablerade och godkända får föra fram nya och särklassiga kunskaper? Är det ren avundsjuka som styr dödandet och förtigandet av den människa som i mer än 50 år haft kunskaper som vida överstiger det nuvarande tramset?

Lågflödesmetod eller högflödesmetod.



Så här står det i Installatörsföretagens Teknikhandboken VVS!

Det finns två olika skolor inom injustering av värmesystem. En skiljelinje har gått mellan dem som förordar stora temperaturfall i kretsen och dem som förordar måttliga temperaturfall i kretsen och förordar större flöden. Lågflödesmetoden bygger på erfarenheten att många radiatorsystem är överdimensionerade och att detta kan utnyttjas för att få efterjusteringsmöjlighet.

Det finns alltså två olika skolor om injustering. Men informationen blir alltså helt meningslös!

Inneklimatpriset



Jag skall inte inventera vad pristagarna fått pris för genom åren så när som på en destruktiv professor på CTH! Enno Abel som medvetet satte i system att undanhålla all ny kunskap! När en fd. elev träffade honom några år efter examen vågade sig eleven på att bibringa Enno sina yrkeserfarenheter! Han svarade bara med ett galant uttryck – det skall väl du var glad för så att du får så många jobb som du måste göra om? Och än i denna dag får den nuvarande professorn på institutionen Lars Ekberg sitta som ordförande i juryn! Skam över en sådan institution!

Jag såg till att jag fick kontakt med Lars efteråt. Ställde först frågan rätt upp och ner – vet du vem jag är? Han svarade Hans Lönn med tillägget att jag betraktades som ”döingen”! Det kan ju tolkas på 2 sätt – jag är ju nära döden nu när jag är 88 år men kan också tolkas som att branschen väntar på att jag skall dö så att man kan  erkänna att jag hade rätt! För säkerhets skull frågade jag Lars om han fortsatte i sina föregångares, Enno Abels och Per Fahléns, fotspår när det gäller undervisningen. Svaret blev ett klockrent JA!

Med vilken strålande skicklighet branschen ser till mina kunskaper förtigs. Och genom att som vanligt under 25 år utnämna en värdig representant till att få ”Stora Inneklimatpriset” som inte har kunnat tillföra något vettigt under alla dessa år!

Hela branschen är alldeles strålande på att föra ut meningslösa kunskaper. Eneff, Installatörsföretagen och Energiföretagen är ”värdiga” representanter. Men tänk att Eneff missade totalt! De lät den strålande mannen, Rafael Ospino, hålla ett föredrag den här gången. Vilken miss! Han har ju nu forskat fram vad som orsakar alla ”förgiftningar” och korrosionsproblem i våra värmesystem! Och hans slutsats var som jag sagt och gjort i mer än 50 år. Lågflödessystem är bäst! De ger minst några dagar varje år en framledningstemperatur på 70 grader och vattenhastigheten är bara 0.2 m/s. Jag hade tidigare aldrig fört fram den låga vattenhastigheten för allt är ju så ofantligt överdimensionerat i våra system! Men i Chile var jag tvungen att sätta ett mått på hastigheten. Den gör att när rören dimensioneras för den hastigheten har jag bevisat att det bara blir en tryckförlust på  3 dm vp längst bort och högst upp! Därigenom blir det minst 1 mvp i tryck till varje ventil när cirkpumpen ställs på 1.3 mvp!

Några relevanta reflektioner från mina 50 år



Mitt pers i effektivitet är det då s.k. Sportpalatset i Stockholm 1987. Effektiviseringen kostade 400 000 SEK och blev intjänad redan första året! Och nu har den gått i 39 år!

Den som mot förmodan vill lära sig något kan på SENIB hitta allting! Min son Fredrik gjorde programmet till Chile! Det finns även på spanska, engelska och svenska!

Och så tar jag det löjligaste till sist! Läs på länken hur vd:n på Värmex, Mattias Hammarlund, i Byggtjänsts nya bok om Injustering av värmesystem skriver något totalt meningslöst! Boken har inte ett felaktigt ord men den talar inte om hur man skall göra!

https://fastighetsanalys.se/visaartikel.asp?refdatum=20250530224240&kategori=30&sprak=1

PS den 29 april 2026.



Jag är ytterligt besviken på att jag inte kunde bli läkare. Varför? Jag fick inte ”begåvningen” att lära mig saker och ting utantill! Under de första veckorna skall man lära sig 900 latinska namn, även på svenska,på våra kroppsdelar! Men varför är jag besviken då? Jo, då hade jag fått jobba med kollegor som varit kreativa och samarbetsvilliga! Tag t.ex. hur man skaffade sig kunskapen att byta ögonlinserna.

För storleksordningen 15 år sedan ställde sig en ögonläkare frågan om man inte skulle kunna byta linserna. Han fick med sig några kollegor som tände på idén. På 15 år var allt klart för tillämpning!

Och vad har det att göra med mina mentalt sjuka kollegor att göra? Man prioriterar den gamla odugliga sanningen före att kreativt utvärdera vad en kollega hävdar är rätt!

Saltsjöbaden den 26 april 2026

Hans Lönn





Kommentera och/eller betygsätt:


Skriv in de tecken du ser ovan i fältet nedan:


Kommentar: (Alla fält är valfria att fylla i.)

(5 är bästa betyg)
Ditt namn:

E-mail: (Visas ej på hemsidan.)


2026-04-27 11:17  Inlagd av: Rafael Ospino  Betyg: 5
Jag rodnar inför den översvallande utmärkelsen Hans Lönn gav mig! Det är nog de största hedersutmärkelse jag kan tänka mig. Det är synda att branschen inte lagt mer möda på att kunna införa lågflödesinjusteringar i större skala. Med modern teknik går det alldeles utmärkt att införa! Det hade inneburit stora energivinster både för enskilda anläggningsägare såväl som hela rikets energisystem. Därtill med säker och hållbar fastighetsdrift.
Jag ser det som fullständigt okontroversiellt att torgföra dessa fakta. Anledningen till att jag av Installatörsföretagen ombads forska i ämnet och att SBUF (Svenska Byggbranshcens Utbildnings Fond) var villiga att finansiera forskningen var att idag så korroderar allt fler värmesystem sönder redan under garantitiden. Då Hans Lönn har lösningen på flera av dessa problem ser jag det såsom ingående i mitt uppdrag att berätta det.

2026-04-27 14:21  Inlagd av: Hans Lönn
Till Rafael! Det var underbart att du uppfattade mitt beröm så positivt! Om du "godkänner" hur din inblandning såg ut för mitt jobb i Chile gör jag det gärna! Men jag har inte gått ut med det för att det kanske uppfattas felaktigt!

Tillbaka